15 november 2013

Fullmåne = insomnia?!


Oj somna visst efter middagen idag. Varit ett par riktigt intensiva dagar med massor av nytt och spännande som händer i livet. Funderar på om jag kanske börja nämna en del här i bloggen, om mig själv.

Men för tillfället föll tankarna mer på att det är fullmåne, och att jag så ofta har svårt att sova då. Är det en skröna eller inte egentligen?

Svar: Nej, det är inte inbillning eller skrock att fullmånen påverkar vårt nattliv. Forskare har nu för första gången visat att sömnen försämras när månen är full.
Tydligen är det 6 av 10 som lider av sömnsvårigheter, när det är fullmåne. Här kan man läsa mer om fullmånens "våld" haha

Annan information är att det, är fullmåne mellan 12 och 13 gånger om året. Detta för att fullmåne inträffar med ungefär 29,53 dygns mellanrum och inte exakt en gång varje månad, även om det är ungefärligt.

Det är fullmåne samtidigt i alla länder. Fullmåne uppstår när jorden befinner sig mitt emellan solen och månen, dvs när solen, sett från jorden, lyser framifrån på månen. Därför ser den likadan ut från alla platser på jorden, om vi bortser från den lilla förändring som sker under de timmar som natten vandrar fram över Jordens tidzoner.

Klicka här om du vill se månens alla lägen. Kanske planera nattsömnen efter denna kalender ;)

Nää, nu ska man nog försöka somna om. Och drömma mig bort till sol sommar och semester....zzz

Godnatt, lämna gärna en not att du vart här :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar