26 maj 2014

Hur röstade du?

Man kan väl säga att man blir mist sagt "Nicke-Nyfiken" nu med dagens teknik och mätning ner till person nivå i senaste valet. Här är mitt val distrikt.



Informationsspridning

Borde det inte vara lika lätt att rösta som att deklarera? 

Riktigt kul och bra uppföljning, men måste säga att det finns mycket kvar att göra på digitaliseringen kring själva röstandet. Jag menar vi alla använder ju mobiler till allt, så varför kunde man inte RÖSTA via mobilen? Borde det inte vara lite lätt som att deklarera?

Ser inte heller att någon av partierna använt dagens tekniker och media speciellt bra heller. Eller hur mycket tycker ni de nått ut via TV, nyheterna eller har du kanske hängt på Youtube, Twitch eller varit utomlands och sökt via Google France?

Politik och åsikter

Resultatet är skrämmande och vad händer runt om i världen.

Jag har (som många redan vet) starka och många åsikter, men erfarenhet har även lärt mig att inte begränsa min möjligheter att etablera kontakter med personer som har andra åsikter eller politiska (förutfattade meningar) så därför väljer jag att inte skrika ut politiska åsikter. Jag vet redan innan att jag inte vill lägga energi på en enskild fråga med en enskild person, kanske i ett sak ämnet som man inte har en aning om eller vad någon enskilld person uttalats sig om. Vilket enbart är frågor som är bakåtsträvande och inte ger någon energi. Men eftersom jag vill förstå men ändå har en stark egen åsikt. Så resonerar jag lite mer åt hållet"Bättre är att nå ut till många och förstå och förändra.. Men man behöver inte alltid förändra sin åsikt utan man måste bara förstå varandra.

Men upplever mycket hat och oförstående och många svarar genom att använda den vänstra sidan i förändringstrappan, så kommer vi inte vidare i varken världen politiken.

Jag vill jobba för att nå ut mer att leva efter  "Förstå & Förändra"
"men Om åsikt hamnar i den vänsta delen... så.."

Vill du att jag bloggar mer om förändringsarbete?
Återkommer i mina kommande inlägg mer kring förändringstrappan.
Vill du få mina inlägg som epost? Klicka här

"Jag respekterar allas åsikt"

Men jag tycker att våld föder våld!


En mycket god tanke som bör belysas extra mycket nu i Svenska valtider:
"Är SD problemet eller ett symtom på att det finns andra grundläggande problem i det här landet som yttrar sig i att de lyckas få 10% av folkets röster? Bara det är ju en helt galen tanke, men om vi slutade motarbeta SD och istället fokuserade på att lösa problemen som gör att de vinner röster, det kanske skulle vara en mer lyckad strategi mot ett mer välmående land?"

Vad säger NI?

-----------------------

Tips till Statsministern

En annan tanke kring informationsspridning skulle kunna vara att våra Statsminister kan sprida information om hur vårt land ligger till jämfört med andra, eller hur ekonomin ser ut eller en uppföljning på de frågor som hela landet står och skriker efter som miljö frågor, ekonomiuppföljning, försvaret, invandring etc. Vad händer?! Jag saknar action på många håll, var finns era strömmar av information som jag får levererat på det sätt vi alla använder idag. "Om jag satt" som statsminister skulle ju självfallet bedriva det som ett företag och då kräva ett media utrymme i exempelvis TV4 Nyhets sändning varje dag för att ge en update. En update i vad som händer idag hur agendan ser ut framåt, kanske lite vad mötet handlar om och varför. En kort varje dag ... why not! Detta hinner ju alla + att denna info är ju lätt då att sprida i dagens kanaler som Instagram etc.

Tips!

Man skulle så lätt få all tid och utrymme i världen att vinna förtroende och ta Sverige framåt. Jag hoppas vem eller vilka som än nu vinner valet, har staka talare och bra kommunikatörer som plockar upp sättet vi alla vill få information på idag. Jag skulle lätt prenumerera på vår statsministers agenda med "att göra lista" eller kommande veckas möten eller nått i den stilen. Eller varför inte en Youtube Channel med "Sverige informerar eller dyl ;) 

Finns lite verksamhetsutveckling kvar att göra minst sagt.

Energi och fokus

Känns som så mycket energi läggs på fel o brister o vem som agg vad och vem som tycker vilket naturligtvis blir lätt nu i valtider. Då det är det lätt att börja komma in på politik och vad vi är på väg inom både ekonomiska frågor och berör värden och framför allt miljö som jag värnar om så mycket. Frågor som jag fick tillfälle att bolla med min kära och smarta mor.

Tråkigt att se att så mycket hat utvecklas i världen, precis framför våra ögon. 

Jag vill påminna alla om att "våld föder våld" och att kärlek föder våra nya idésprutor och hjärnor som utvecklar oss framåt.

Den nya digitala ekonomin

Tänk då istället på att, den nya digitala ekonomin tar nu fart och är överallt. Möjligheten är tillgänglig för alla med tillgång till Internet var som helst i världen.

Aldrig tidigare har det väl funnits ett sådan massivt tillfälle precis framför våra ögon eller  fingertoppar ;)"bokstavligen". Det är nu entreprenörernas tid via nätet och "offline" eller B2C or B2B.    Spelar ingen roll!

Vad har den digitala ekonomin gjort inom begränsningar i tid och rum, idag? Du (ditt företag) kan ha kunder som helst i världen, genom alla dagens nätverk skapas båda kundrelationer, och ekonomisk utbyte.

I den digitala ekonomin digitala produkter och tjänster byts omedelbart och 24/7/ 365. Helt enkelt!

Det var inte möjligt för en generation sedan...

Om du vill lyssna på musik gick man köpte ett tape, sen ett bandstation sen en skiva. sen ett kassett band .... en CD ..mp3. och nu, det är online via nätet antingen via streaming, tillgänglig dygnet runt både att köpa eller att lyssna på när som helst och var som helst.

Allt kan köpas och säljas var som helst och till vem som helst.

Jämför det med "guldrushen" till den digitala rusa ... tänka dig att delta i guldrushen på 1800-talet utan att fysiskt vara där. Föreställ dig möjligheten att hitta guld utan att göra något fysiskt arbete grävning eller panorering behövs. Det är ju en naturlig möjlighet som vi alla har i dag via nätet.

Detta är bara exempel på hur den digitala ekonomin förändrar människors liv just NU. Gäller även dagens sätt att kommunicera, hur man når ut och vad man tjänar på och inte.

Mer om hur man omvandlar kommunikationen till marknadsandelar och mer-försäljning. Eller om Digital Marknadsföring, både för dig vill tjäna pengar genom den nya tekniken eller som vill köpa tjänster som underlättar för er inom digital media. Finns på www.googolplexmedia.se


Tack för ordet :)

Entreprenör och ideespruta
+Nicklas Lindblom
http://about.me/nicklas_lindblom
http://feeds.feedburner.com/NicklasLindblom


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar